Monday, August 25, 2008

'Tiada paksaan mubahalah'

Oleh Adha Ghazali
adha@bharian.com.my

Gesaan individu lakukan sumpah laknat tidak tepat: Mufti

KANGAR: Tidak ada paksaan dalam melakukan mubahalah kerana ia membabitkan sumpah laknat secara sukarela, kata Mufti Perlis, Dr Mohd Asri Zainul Abidin.

Justeru, Mohd Asri berkata, tindakan menggesa mana-mana pihak untuk melakukan sumpah laknat, termasuk Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR) Datuk Seri Anwar Ibrahim berhubung dakwaan liwat yang dihadapinya adalah tidak bertepatan.



Beliau berkata, proses mubahalah berhubung dakwaan liwat sudah bermula apabila bekas pembantu Anwar, Mohd Saiful Bukhari Azlan melafazkan sumpah laknat, Jumaat lalu.

"Bagaimanapun, proses mubahalah antara mereka masih belum sempurna, sehinggalah pihak kedua iaitu Anwar turut melakukan sumpah laknat terhadap dakwaan yang dilemparkan.

"Apa pun, dalam melakukan perbuatan sumpah laknat ini, tidak boleh ada paksaan dan ia bergantung kepada diri individu sendiri.

"Malah, pada pandangan saya, Mohd Saiful juga tidak perlu menyatakan sumpah laknat buat kali kedua untuk membetulkan kaedah digunakan. Jika ada pihak yang mempertikaikannya, mereka boleh menyatakan cara yang betul untuk bersumpah," katanya ketika dihubungi di sini, semalam.

Jumaat lalu, Mohd Saiful, 23, yang ditemani bapanya, Azlan Mohd Lazim, melafazkan sumpah laknat di Masjid Wilayah Persekutuan, Kuala Lumpur dengan disaksikan Imam Ramlang Porigi, bahawa dia diliwat Anwar.

Bagaimanapun, tindakannya dipertikai beberapa pihak terutama pemimpin parti pembangkang yang tidak bersetuju dengan cara Mohd Saiful mengangkat sumpah, terutama memegang al-Quran kerana dianggap mempunyai persamaan dengan ajaran Kristian.

Mohd Asri ketika diminta mengulas mengenainya berkata, lafaz sumpah laknat dibuat Mohd Saiful, Jumaat lalu, adalah sah mengikut ajaran Islam kerana ia disertai lafaz Wallahi, Wabillahi dan Watallahi.

Bagaimanapun, katanya, kaedah digunakan ketika lafaz itu terutama tindakannya memegang al-Quran dan berada dalam masjid tidak perlu dilakukan dan dianggap kepercayaan yang salah.

"Saya setuju perbuatan memegang al-Quran dan berada dalam masjid ketika mengangkat sumpah laknat menyamai ajaran Kristian.

"Perbuatan sumpah yang dibuat ini bukan untuk menentukan siapa bersalah atau tidak, tetapi lebih mengelak prasangka buruk dan tuduh menuduh," katanya.

No comments: