Wednesday, December 10, 2008

Mengagih daging korban

AIDILADHA disambut semalam, 8 Mac 2008 bersamaan 10 Zulhijjah. Tarikh itu menandakan berakhirnya tempoh mengerjakan ibadat haji di Mekah dalam bulan terakhir kalendar hijrah Islam.

Perayaan ini disambut dengan ibadat korban yang bermula selepas selesai solat sunat Aidiladha dan berlanjutan sepanjang tiga hari tasyrik atau sehingga sebelum tenggelam matahari pada 13 Zulhijjah, bertujuan mendekatkan diri umat Islam yang mengerjakan ibadah haji kepada Allah.

Dari segi bahasa, korban bermaksud dekat dan dari segi istilah, bererti menjalankan perintah agama atau taat kepada perintah Allah kerana ibadat korban merupakan sunat muakkad atau sunat yang dituntut bagi orang yang mampu dan korban itu menjadi wajib apabila seseorang itu bernazar menyembelih binatang korban.

Islam menggalakkan penganutnya sentiasa bersedia berkorban atas nama Allah dan pelaksanaan ibadat korban itu melambangkan semangat yang ada. Jika korban yang dilakukan pada Aidiladha khusus menyembelih haiwan, korban boleh dilakukan dalam pelbagai cara.

Sejak zaman Nabi Adam a.s lagi, kisah mengenai korban sudah ditimbulkan yang berkisar tentang dua anaknya Qabil dan Habil.

Korban yang dilaksanakan umat Islam hari ini memperingati korban yang dilakukan oleh Nabi Ibrahim yang sanggup menunaikan perintah Allah mengorbankan anaknya, Nabi Ismail a.s selepas bermimpi diperintah berbuat demikian dan kesabaran Nabi Ismail dalam memenuhi perintah Allah, tetapi belum sempat Nabi Ibrahim menyembelih anaknya, Allah menggantikannya dengan seekor Qibas.

Islam mengajak umatnya mengaitkan peristiwa ini supaya tidak terputus hubungan di antara generasi dalam memperjuang iman dan tauhid.

Menurut Al-Imam At-Termidzi, sabda Rasulullah s.a.w. sebagaimana yang diriwayatkan Sayidatina Aisyah: "Tiada dibuat oleh anak Adam akan sesuatu amal pada Hari Raya Aidiladha yang lebih disukai oleh Allah daripada menumpahkan darah haiwan korban."

Agihan daging korban

Dengan nikmat kesenangan hidup yang dirasai umat Islam terutama di bandar besar seperti Kuala Lumpur dan tanda kesyukuran kepada Allah, ibadat korban dilakukan umat Islam di negara ini dengan meriah sekali.

Berpuluh-puluh ekor lembu, kerbau dan unta dikorbankan bukan setakat di masjid dan surau tetapi juga di kawasan pejabat dan rumah-rumah. Sering dilaporkan di sana dan di sini, orang ternama menyerahkan lembu untuk dikorbankan dan anak-anak yatim dan orang miskin pula menerima sedekah daging korban.

Menjelang Aidiladha, di pinggir jalan raya, di dinding bangunan, kawasan perumahan, masjid dan surau, terpampang poster tawaran pelbagai pihak untuk menguruskan ibadat korban bagi umat Islam yang mahu diwakili.

Disebabkan kemewahan korban di negara ini jugalah, seorang artis pernah bercerita beliau lebih cenderung menyumbang daging korban ke Indonesia bagi fakir miskin di sana.

Seorang kenalan turut mengikuti rombongan ke selatan Thai semata-mata untuk menyempurnakan korban di sana setelah dirasakan di Kuala Lumpur atau di Malaysia sudah memadai daging korban yang mahu diagihkan.

Beliau berpegang kepada hukum bahawa sunat, haiwan yang hendak dijadikan korban itu disembelih oleh orang yang berkorban itu sendiri sekiranya dia pandai menyembelih, ataupun mewakilkan orang lain untuk menyembelih dan dia hadir ketika penyembelihan.

Beliau juga mengharapkan kelebihan korban yang diriwayatkan Saidina Ali bin Abi Talib bahawa sesiapa yang meninggalkan rumahnya dengan maksud membeli dan menguruskan haiwan korban, maka setiap langkahnya akan dikurniakan kebajikan dan malaikat akan mendoakan serta meminta ampun kesalahannya kepada Allah.




--------------------------------------------------------------------------------



Mohd Rozaimi Zainal Abidin yang banyak melihat ibadat korban di Gombak, Selangor tempat tinggalnya, tahun lalu membuat keputusan untuk berurusan dengan sebuah syarikat yang melakukan korban dan akikah di beberapa negara yang banyak umat Islam miskin seperti Bangladesh, Kemboja dan selatan Filipina.

"Saya rasa lebih bermakna jika saya melakukan korban di tempat seperti itu. Ini kerana daging korban itu diagihkan kepada mereka yang benar-benar memerlukan.

"Saya difahamkan bahawa mereka akan berebut kerana tidak cukup daging kerana ramai fakir miskin di sana," katanya sambil menjelaskan berurusan dengan pertubuhan seperti itu, cukup mudah dan meyakinkan. Beliau diberikan sijil penyertaan bukti sedekahnya sudah disampaikan.

Kebanyakan umat Islam Malaysia seperti Rozaimi sama ada melalui cerita rakan atau melayari Internet akan menemui beberapa pertubuhan bukan kerajaan atau syarikat yang menawarkan khidmat korban dan akikah di luar negara.

Aktif mengelola korban

Sebuah syarikat mengiklankan perkhidmatannya di Kemboja di dalam akhbar dengan kata-kata 'nasi putih dan daging setahun sekali?.' bagi menarik perhatian umat Islam Malaysia yang pemurah agar beramal kepada fakir miskin di negara-negara tersebut.

Sebuah badan amal antarabangsa, Muslim Aid, sudah bertahun-tahun menggalakkan umat Islam negara ini untuk menjayakan ibadat korban melaluinya bagi membolehkan daging korban diedarkan terus kepada umat Islam di seluruh dunia yang lebih memerlukan.

Malah badan ini memudahkan lagi pengagihan dengan mengetinkan daging di bawah program Qurban For Life.

Pengurus Dana dan Pemasaran Muslim Aid Asia, Muhammad Kamarulazizi berkata, proses memasak dan pengetinan dilakukan di kilang Pertima di Terengganu dan badan itu mempunyai ladang dan pusat penyembelihan sendiri di Australia.

"Kami membantu umat Islam di Malaysia yang mahu mendekatkan diri mereka dengan saudara seagama melalui ibadat korban ini dengan mengagihkan daging kepada mereka yang tidak mampu menikmatinya dan yang hidup dalam kedaifan berbanding kita," katanya.

Muslim Aid Asia, tahun ini masih menawarkan harga RM350 untuk satu bahagian korban penuh yang meliputi harga seekor kambing biri-biri, penyembelihan, proses memasak, pengetinan, penghantaran dan pengagihan. Setiap tahun, badan ini menerima RM1 juta hingga RM2 juta sumbangan korban untuk dikendalikan.

No comments: