Thursday, September 11, 2008

Memilih kamera DSLR

Memilih kamera DSLR

Oleh KHAIRUL ANUAR ABD. RAHMAN
rencana@kosmo.com.my

Sebagai pengguna yang mahu bertukar kepada kamera digital SLR (DSLR), anda perlu tahu beberapa perkara.



KAMERA DSLR menawarkan kawalan sepenuhnya ke atas imej yang bakal dihasilkan.

--------------------------------------------------------------------------------


ANDA menghadiri majlis perkahwinan teman rapat anda. Selepas menunggu, kedua mempelai yang diraikan pun tiba. Anda merupakan antara puluhan jurugambar yang sibuk mengambil foto pasangan untuk diabadikan sebagai kenangan hari bersejarah.

Namun, tiba-tiba anda merasa begitu kerdil apabila lensa-lensa yang dihalakan ke arah pengantin merupakan lensa Digital SLR (DSLR). Ditambah pula apabila hasil gambar anda agak kurang memuaskan setelah dimasukkan ke dalam komputer. Jauh di hati kecil anda mula terdetik untuk memiliki kamera DSLR.

Memang tidak dapat dinafikan kualiti yang dihasilkan oleh kamera digital kompak hari ini jauh lebih baik daripada kamera digital era 90-an. Malah saiznya yang kecil memudah ia disimpan di dalam kocek atau disisip di pinggang. Ia cukup sesuai untuk dibawa ketika melancong atau menghadiri majlis-majlis keraian.

Mengapakah kamera DSLR yang saiznya jauh lebih besar (dan kelihatan lebih profesional) dan agak menyukarkan untuk dibawa ke mana-mana masih menjadi pilihan golongan jurufoto profesional?

Golongan ini memilih DSLR kerana ia menawarkan kawalan sepenuhnya terhadap imej yang bakal dihasilkan. Malah, ia turut menawarkan pilihan untuk menukar lensa bagi memenuhi kehendak persekitaran tertentu.

Kebelakangan ini, pasaran kamera digital telah mengubah pandangan umum terhadap kamera yang dahulunya yang mampu dimiliki oleh golongan profesional. Mungkin kerana harganya yang agak tinggi.

Dengan kemasukan model entry-level yang berharga lebih murah berbanding kamera DSLR, ramai rakyat Malaysia mengambil keputusan untuk memiliki kamera yang mampu memberikan mereka kepuasan.

Langkah pengeluar kamera DSLR seperti Nikon dan Canon menawarkan model seperti Nikon D80 dan Canon 40D, yang berharga sekitar 1/3 daripada harga model yang lazimnya digunakan oleh profesional.



PASTIKAN kamera DSLR yang anda pilih berciri mesra pengguna memandangkan anda pengguna pertama.

--------------------------------------------------------------------------------


Apakah ciri-ciri yang wajar diberikan perhatian sebelum membuat keputusan membeli kamera DSLR?

Mesra pengguna

Memiliki kamera DSLR memerlukan kesabaran khususnya dalam memahami fungsi-fungsinya.

Pastikan anda memegang kamera dengan kemas untuk merasai berat sebenarnya. Butang putar shutter dan aperture seharusnya mudah untuk dicapai dengan jari tanpa memerlukan anda mengalihkan pandangan daripada skop pandangan kamera atau viewfinder.

Megapiksel

Resolusi kamera atau megapiksel merupakan ukuran yang menentukan saiz cetakan gambar anda, namun kualiti gambar sebenar terletak pada sensor imej di dalam kamera. Kebanyakan kamera DSLR mempunyai setidak-tidaknya 10 megapiksel.

Anda mungkin mahu memilih jenama yang telah lama berada di pasaran kerana selain sudah terbukti keunggulan kualitinya. Selain itu, maklum balas positif dari pada golongan profesional terhadap binaan sensor turut menguatkan lagi penjenamaan sesebuah kamera itu.

Skrin LCD

Skrin LCD membolehkan kita melihat hasil kerja kita selepas memetik butang shutter. Ketika awal era DSLR, skrin LCD yang terdapat pada kamera agak kecil dan menyukarkan untuk melihat gambar yang diambil.

Hari ini, skrin LCD bersaiz sehingga tiga inci memudahkan kita melihat sebarang kecacatan pada gambar yang diambil.

Terdapat beberapa model DSLR yang menawarkan ciri live view - satu ciri yang tidak terdapat pada kamera DSLR sebelum ini. Ciri yang sama dengan skrin pada kamera digital kompak ini membolehkan kita mengambil gambar dari sudut yang sukar, tetapi pada masa yang sama memastikan subjek yang ingin diambil tidak keluar fokus. Ada juga skrin LCD yang boleh dipusingkan bagi membolehkan kita melihat subjek walaupun berada dalam sudut yang mustahil diambil oleh kamera DSLR lain.

Variasi lensa

Satu kelebihan DSLR ialah pengguna boleh menukar lensanya dengan jenis lensa lain bagi memenuhi keperluan persekitaran.

Misalnya, peminat fotografi sukan boleh menukar kepada lensa telefoto, manakala jurugambar majlis perkahwinan menggunakan lensa wide bagi mengambil sanak-saudara mempelai.

Luangkan sedikit masa melawat laman web pengeluar lensa pihak ketiga yang menawarkan harga yang lebih rendah berbanding lensa yang dihasilkan oleh pengeluar badan kamera itu sendiri.

Semak dengan pengeluar seperti Tamron, Tokina dan Sigma sama ada mereka mempunyai pilihan lensa untuk model kamera yang anda ingin miliki.

No comments: